Ä°lk gösterimini yapan oyun, genç ve umutsuz bir oyuncu olan Muhsin’in, ünlü tiyatro yönetmeni Afet’in açtıÄı oyuncu seçmelerine katılmasını konu alıyor.
Tiyatro oyunu ile ilgili açıklamalarda bulunan Alp TuÄhan TaÅ, oyunu izleyicileri iÅin içinde hissettirebilecek Åekilde tasarladıklarını belirterek, “AlıÅılmıŠtiyatro baÅlangıcının dıÅında bir baÅlangıçla baÅlamayı tercih ettik. Bunun sebebi birçok genç insanın hayatında yaÅadıÄı, sürekli söylenme, hayıflanma, güzeli seçememe, etrafındaki insanların baÅarılarını kötüleme ve bununla mazeretler üretme üzerine bir hayat kuruması. ‘Sürekli nasılsa benim baÅıma gelmez’, ‘ben bunu yapamam’, ‘beni oraya almazlar’, ‘bana bunu yapmazlar’ demek yerine harekete geçip, baÅarmak için çalıÅsalar, en azından kaybetmeyi göze alsalar baÅaracaklarını söylemek için böyle bir konsept tercih ettim.” dedi.
“Ä°ZLEYÄ°CÄ°LERÄ°N EMPATÄ° KURABÄ°LMELERÄ°NÄ° AMAÃLIYORUZ”
Yola çıkarken usta isimlerden de yardım aldıÄını söyleyen TaÅ, “Bizi çok güzel bir noktaya taÅıdılar. Aslında bizim hedefimiz, her zaman insanların aÄzında doladıÄı iÅte ‘sistem’, ‘bize böyle yapıyorlar’ gibi hayıflanmalarına bir çomak sokabilmek. ‘Sen bir Åey yapacaksan yaparsın’. ‘Yapmayacaksan da yapmak istemiyorsundur’. ‘O yüzden kalk ayaÄa bir Åey yap, harekete geç, kapıdan içeri gir, sonucunu düÅünme demek’ istiyoruz.” diye konuÅtu.
TaÅ, iyilik ve kötülük kavramlarının aslında çok keskin olduÄunu dile getirerek, Åunları kaydetti:
“Birine iyi olan insan, baÅkasına kötü olabiliyor. Ä°yilikle kötülüÄü nasıl anlayacaÄımızı, kendimizle alakalı fark edebilmek adına oyunda birazcık bu duyguları dürtmek istiyoruz. Bir Åey sana kötü olabilir ama baÅkası için iyi veya sana iyi olan bir Åey baÅka biri için çok kötü olabilir. Oyunda da Muhsin’in geçtiÄi yollardan geçmiÅ bir kadın izliyoruz. ‘Bu çocuk da oralardan geçerse yine onun gibi çekilmez bir insan olmak zorunda mı, döngü ne zaman kırılacak’ sorusunu arıyoruz. Bununla ilgili bir farkındalık yaratabilirsek, belki de belki bir yerlerde o döngü kırılır. Ä°zleyicilerin bu noktada empati kurabilmelerini amaçlıyoruz.”
“AFET KARAKTERÄ° SÄ°STEMÄ°N YARATTIÄI BÄ°R KADIN”
Oyunda yer alan Ebru ÃstüntaÅ da iki kiÅilik bir oyun sahnelediklerini dile getirerek, “Prova süreci çabuk ve yoÄun geçti. AÅkla yaptıÄımız bir çalıÅma oldu. Genç Günler projeleri herkesin kendi kafasındaki, inancındaki hisse daha yoÄunlaÅtıÄı bir Åey oluyor. O yüzden de prova sürecimiz çok keyifli ve çok güzel geçti. Åehir Tiyatrolarının repertuvarına oynamak da bambaÅka bir Åey hissettirdi bize.” ifadelerini kullandı.
“Ä°kinci Perdenin BaÅı”nın bir oyuncu ve bir tiyatro sahibi, yönetmenin çatıÅması gibi görülse de aslında sistemi eleÅtiren bir oyun olduÄuna iÅaret eden ÃstüntaÅ, Åunları kaydetti:
“Oyunda iÅlenen konu sadece bir oyuncunun baÅına gelebilecek bir durum deÄil. Muhsin’in yaÅadıÄı sıkıntılar herkesin bir iÅ görüÅmesine veya seçmeye gittiÄinde her an karÅısına çıkabilecek zorluklar. Bu zorlukların diÄer tarafında da güç, iktidar sahibi ama çok zor koÅullarda oraya gelmiÅ bir sistem baÅı duruyor. Biz bunu eleÅtiriyoruz. ‘Acaba birbirimize nasıl bakmalıyız da o sistemi kırmalıyız’ı arıyoruz.”
CanlandırdıÄı “Afet Tanyar” karakterine iliÅkin ÃstüntaÅ, biraz kapalı bir karakter olduÄunu aktararak, “Aslında sistemin yarattıÄı bir kadın. O sistemin içinde de var olmak zorunda. Böylelikle daha katı ve sert. Kendine bu sertliÄi bir otokontrol, duvar gibi koymasının nedeni aslında içeride çok baskıladıÄı duygular.” dedi.
“SENARYO ÃOK AKILLICA BÄ°R YAZIM TEKNÄ°ÄÄ° Ä°ÃERÄ°YOR”
Oyunun müziklerini yapan Åan ÃstüntaÅ ise oyunun ismine iÅaret ederek, oyunda Muhsin’in de hayatının ikinci perdesinin baÅlangıcı olduÄunu ve eskiden yaptıÄı hataları bıraktıÄını söyledi.
Oyunda senaryonun çok etkileyici tasarlandıÄını vurgulayan Åan ÃstüntaÅ, “Ä°zleyici baÅtan sona hangi karakterin tarafında olacaÄını tam olarak seçemiyor. Karakterlerin bir tarafı var ve öbür tarafı var. Nasıl oldukları anlaÅılmıyor. Senaryodaki bu bilinmezlik çok akıllıca bir yazım tekniÄi içeriyor. Karakterlerle hem empati yapabiliyor hem de içten içe nefret yaratıyor. Dolayısıyla daha gerçekçi bir oyun ortaya çıkıyor.” diye konuÅtu.
Ä°stanbul Åehir Tiyatroları “Genç Günler Projesi” kapsamında ortaya çıkan oyun, 2 Kasım’a kadar Müze Gazhane Meydan Sahne’de tiyatroseverlerle buluÅacak.