Ulusal YarıÅma filmlerinden “Derun” ve “Döngü”, Ulusal Kısa Film YarıÅması bölümündeki “Kafamdaki Polis” ve “Raci” ile Belgesel YarıÅma’da yer alan “30 YaÅında ÃÄrendiÄim Åeyler” ve “Buzun Ruhu” filmlerinin ekipleri, gösterim sonrası seyircilerin sorularını cevapladı.
Derun filminin ekibinden yönetmen Müge UÄurlar, senarist Makbule Kosif, görüntü yönetmeni Sami Saydan ile oyuncular Hatice Aslan, Güven Kıraç ve Furkan Andıç, Atlas Sineması’ndaki gösterimin ardından seyircilerle buluÅtu.
Yönetmen UÄurlar, filmin çıkıŠnoktasının Mesnevi’deki “PadiÅah ve cariye” hikayesi olduÄunu söyledi.
Senarist Kosif ise gerçek bir hikayeden yola çıktıÄına iÅaret ederek, “Temelde hikayenin çıkıŠnoktası güzellik, güzelliÄin nefse nasıl yenildiÄi ve sonuçta nereye ulaÅmamız gerektiÄiydi. Film yazılırken biz bir kayıp yaÅadık ve hikaye aslında kayıpla beraber ölümü de sorgulamaya baÅladı” ifadesini kullandı.
Projeye dahil olma süreçlerine deÄinen oyuncu Hatice Aslan, “Müge çok kararlı bir yönetmen, bana hikayeyi çok net bir Åekilde anlattı ve ikna olamamak mümkün deÄildi.” Åeklinde konuÅtu.
Filmin aynı zamanda bir inat hikayesi olduÄunu anlatan Güven Kıraç ise oynadıÄı Yahya karakterine iliÅkin “Yahya safça, kendince sevmiÅ ve böyle palyatif bir Åey gelmiÅ aklına. Maksadı kötülük yapmak olmamakla birlikte yaptıÄı Åeyin sonucu fevkalade kötü bir yere çıkmıÅ. Uzun yıllarını, eve kapatılarak geçirmek zorunda kalan bir kadın ve daÄılmıŠbir sevda. Ayrı ayrı yerlere savrulmuÅlar.” deÄerlendirmesinde bulundu.
Furkan Andıç da Kıraç’ın söylediklerine iliÅkin “Okuma provasında Güven aÄabeyin söylediÄi bir laf vardı, ‘sevgi büyük bir iyileÅtirici olduÄu gibi çok güçlü bir zehir haline de gelebilir’ diye. Bizim hikayemizde de böyle bir durum var.” dedi.
“BÄ°R SINIF HÄ°KAYESÄ° ANLATMAK Ä°STÄ°YORDUM”
DiÄer bir Ulusal YarıÅma filmi olan “Döngü” filminin Atlas Sineması’nda gerçekleÅtirilen gösteriminin ardından, yönetmen Erkan TahhuÅoÄlu ile oyuncular Serpil Gül ve Emel Göksu, seyircilerden gelen soruları cevapladı.
Yönetmen TahhuÅoÄlu, 2019’da bu projeyle festivalde Pitching Platformu’na katıldıklarını hatırlatarak, “Ãok uzun zamandır bir sınıf hikayesi anlatmak istiyordum” dedi.
Yönetmenin önceki filmi “Koridor”da da rol alan oyuncu Emel Göksu ise bunun, “Döngü” için çok büyük bir konfor olduÄunu belirterek, “Kendisi en iyi yönetmen ödülünü aldı, benim için de en iyi yönetmenler listesinde baÅta gelir. Onunla uzun yıllar çalıÅmak isterim.” ifadesini kullandı.
Filmde Sevim karakterini oynayan Serpil Gül, “Hikayeyi okuduÄumda benim de kiÅisel yaralarımın olduÄunu fark ettim. Benim için hem bir sorumluluk hem de çok sevdiÄim bir Åeyin içinde oldum. Ãünkü Sevim’le karÅılaÅtıÄınızda bilindik bir karakter gibi görüyorsunuz ama onun içinde çok farklı noktalar var. Oyuncu olarak onu çok içeriden hissediyorsunuz. KarÅınızda bu kadar güvenip teslim olacaÄınız bir yönetmen olduÄunda her Åey çok güzel ve rahat oluyor.” Åeklinde konuÅtu.
“Ä°YÄ° BÄ°R ÃN HAZIRLIK HER ÅEYÄ°N ANAHTARI OLUYOR”
Ulusal Kısa Film YarıÅması filmlerinden “Kafamdaki Polis” ekibi ise AKM YeÅilçam Sineması’ndaki gösterimin ardından seyircilerle bir araya geldi.
SöyleÅiye yönetmen Erdal Baran Åahin, görüntü yönetmeni Åükrü Ãzçelik, ortak yapımcı Nilüfer Ãamur ve cast direktörü Cemre Kılıç katıldı.
Filmin ortak yapımcısı Ãamur, filmden etkilendiÄini ifade ederek, “Ä°ster hayal ister gerçek olsun; benim meseleye baktıÄım yer Åu, ufacık bir müdahale, hayat kurtarırdı. O yüzden çok sevdim bu hikayeyi.” Åeklinde konuÅtu.
Büyük oranda bir taksi içinde, tek mekanda geçen filmin çekim süreci hakkında bilgi veren yönetmen Åahin, “Biz iyi bir ön hazırlık yaÅadık. Storyboardumuzu iyi çizdik, nasıl açılar çekmek istediÄimizi, nasıl oyunlar almak istediÄimizi netleÅtirdik. Malum, zaten prodüksiyon Åartlarımız çok ekstra günler kurmaya elveriÅli olmuyor çoÄu zaman. Dolayısıyla iyi bir ön hazırlık, her Åeyin anahtarını açan Åey oluyor.” ifadesini kullandı.
Görüntü yönetmeni Åükrü Ãzçelik teknik detaylara deÄinerek “Biz bir platformun üzerindeydik. Ãok da tek mekan gibi yaklaÅmadık aslında. DıÅarıdaki atmosfer de çok etkiliyor bir araba geçtiÄinde onun vurduÄu ıÅıkla o sahneyi tekrar çekmek durumunda kalıyoruz. Filmi çekmeden bilgisayarda bütün açıları belirlemiÅtik.” dedi.
“RACÄ°’YÄ° NASIL ANLATABÄ°LÄ°RÄ°Z DÄ°YE ÃOK KAFA YORDUK”
Aynı bölümde yer alan “Raci” filminin yönetmeni Mustafa Adak ile oyuncuları Ulukan Ãzpolat ve Birgül Ulusay da AKM YeÅilçam Sineması’ndaki gösterimden sonra seyircilerden gelen soruları cevapladı.
Filmi “Bir karakter hikayesi” olarak tanımlayan oyuncu Ulukan Ãzpolat, “Benim de karakteri en az senarist ve yönetmen kadar iyi bilmem gerekiyordu ki doÄru hikayeyi anlatabilelim. Güzel bir prova süreci geçirdik çok konuÅtuk çok iletiÅimde kaldık. Raci’yi nasıl anlatabiliriz diye çok kafa yorduk.” ifadesini kullandı.
Oyuncu Birgül Ulusoy ise projede yer almaya karar verme sürecine iliÅkin, “30 yılımı dizi çekmeye adayan biri olarak baÄımsız ve kısa film sektöründeki arkadaÅlara canı gönülden destek vermeyi mesleÄime dair bir borç bilirim.” deÄerlendirmesini yaptı.
Filmde Raci karakteriyle birlikte eÅinin hikayesinin de yer aldıÄını dile getiren yönetmen Mustafa Adak, “EÅi aslında aracı gibi ama aslında onun asıl merak ettiÄi Åey, ölüm nedir, hayat nedir? Zıttıyla bilinir her Åey.” dedi.
“HASAN HEP YAPTIÄI Ä°ÅÄ° KATMANLAÅTIRMAYI SEVER”
Festivalin Ulusal Belgesel YarıÅma bölümündeki “30 YaÅında ÃÄrendiÄim Åeyler” AKM YeÅilçam Sineması’nda seyirci karÅısına çıktı. Gösterim sonrası yönetmen Sezer AÄgez ve senarist Buse Nur Kocaaslan seyircilerin sorularını cevapladı.
Yönetmen AÄgez, filmde grafiti sanatçısı Hasan AlveroÄlu’nun konu alındıÄını belirterek, “Hasan benim ilkokul arkadaÅım. Yeryüzündeki en eski arkadaÅlarımdan birisi. Hep yetenekli bir çocuktu. Hasan hep yaptıÄı iÅi katmanlaÅtırmayı sever. DeÄiÅik malzemeler, mekanlar dener.” Åeklinde konuÅtu.
AÄgez, belgeselin yapım sürecine iliÅkin, “Filmin oluÅma sürecinde ben doktorada teze geçme dönemimdeydim, Hasan da psikolojik olarak sıkıntılı bir dönemindeydi. ‘Birlikte bir Åeyler deneyelim’ diyerek yola çıktık. Hasan bu boyadıÄı mekanı boyamak istemiyordu artık. Ãünkü oraya birisi dokunmuÅ ve oranın etrafını kapatmıÅtı. Ben de ‘o zaman bir film yapalım, bir mekandan bir mekana geçerken, senin biyografin gibi olsun’ dedim. 2021’de baÅladık, ilk bölümü çektik, sonra Hasan’ın kafa iyice gitti ve her Åeyini satıp Lübnan’a gitti. Ãnce kızdım, sonra baktım, orada bir Åeyler yapıyor. Hasan’ın kariyeri, terk edilmiÅ mekanlar üzerine kurulu. Orası da Lübnan’da, amonyum nitrat patlamasının olduÄu alan, terk edilmiÅ bir alan. Polisin kimseyi sokmadıÄı bir yer. Aradım, ‘ne çekiyorsan yatay çek, çektiklerini de bana göster’ dedim. Sonra, filmin finalindeki, sergiye kabul aldıÄını duydu ve geri geldi. Ãyle bir planı yoktu, her Åey spontane oldu.” deÄerlendirmesinde bulundu.
Senarist Kocaaslan da “Hasan ve film özelinde Åöyle bir Åansımız vardı. Birincisi 30 yaÅında öÄrendiÄim Åeyler, diye bir çerçevemiz vardı. Ä°kincisi de filmin zamansal olarak bir çerçevesi vardı. O kısıtlı zamanda ne, neyi simgeliyordu, ne, neden baÅına gelmiÅ olabilir gibi bir anlam akıÅı çıkarmaya çabalamak, itici bir güç oldu bu anlamda.” dedi.
“ANA ÃIKIÅ TEMASI KISA BÄ°R HABER VÄ°DEOSUYDU”
“Buzun Ruhu” da Ulusal Belgesel YarıÅma filmlerinden biri olarak AKM YeÅilçam Sineması’nda seyirciyle buluÅtu.
Gösterimin ardından yönetmen Kadir Can Arabacı, görüntü yönetmeni Yusuf Namlı, yapımcı OÄuzhan Ãstüner ve yürütücü yapımcı Sahra Bozkurt söyleÅiye katılarak seyircilerin sorularını cevapladı.
Yönetmen Arabacı, Ãıldır Gölü etrafında Åekillenen yapımı hayata geçirebilmek için uzun zamandır çalıÅtıklarına iÅaret ederek, “Ana çıkıŠteması, EkmeÄini Buzdan Kazananlar adında izlediÄimiz kısa bir haber videosuydu. Daha sonra rafa kalkmıÅtı ama tekrar Ãıldır Gölü üzerinde yapılan etkinlikleri görünce biraz daha derine inmek istedik ve oranın bir efsanesi olduÄunu öÄrendik.” diye konuÅtu.
Yapımcı Ãstüner, çekimler boyunca en zorlandıkları Åeyin, bölge insanına ulaÅmak olduÄunu ifade ederek, “Ãünkü çok küçük bir yer. Ne kadar turizme açılmıŠolsa da konaklama imkanı olsun, Åehir içi ulaÅım olsun; çok kolay Åartları yok. Zaten çekimlerin hepsi -30 derecede, gün doÄumunda çekildi. Ama bir daha çekseydik yine bunu çekerdik. Ãünkü her Åey bizim tarafımızdan yapıldı, animasyonundan müziÄine kadar.” ifadesini kullandı.
Â